6 Tips Menjaga Wajah Dan Kecantikan Kulit

 

Islam sangat menitikberatkan tentang kebersihan dan kekemasan diri .
Ia merangkumi kecantikan diri dan penampilan kita sebagai umat Islam.
Sudah menjadi fitrah manusia, kebanyakan wanita sangat  mementingkan kecantikan, dan kalau boleh sehingga usia walau sudah mencecah 40 tahun ke atas, wajah masih mahu nampak muda dan bertenaga.
Tambahan pula sebagai seorang isteri, wanita di dianjurkan agar berhias di depan suaminya.
Innallah jamil, wa yuhibbu jamal: Allah itu cantik dan sukakan kecantikan. 

Ada yang beranggapan tidak perlu menjaga kecantikan dan kesihatan diri, itu adalah tanggapan yang salah sebenarnya..

Memang tidak dinafikan ada sesetengah wanita yang tidak mengambil berat bab kecantikan kulit, kerana baginya asal wajah bersih dari jerawat tiada jeragat yang teruk, itu sudah mencukupi.
Sampaikan wajah nampak kusam dan tidak bermaya sekalipun tidak diendahkan.
Selagi belum ada teguran dari suami atau teman terdekat, bagi mereka penampilan mereka sudah mencukupi.
Tanya pada diri anda:
  • sejauh mana anda menekankan bab menjaga kecantikan dan mahu kelihatan sihat dan muda?
  • Adakah kita sudah cukup berhias dihadapan suami kita?
Oleh itu artikel ini akan menyenaraikan beberapa  amalan yang telah terbukti memberi kesan dan telah diamalkan turun temurun sejak sekian lama oleh generasi terdahulu dan ditambah dengan kaedah baru.
Semoga bermanfaat kepada semua pembaca.

  1. Jangan tinggalkan solat kerana wuduk itu penting

Paling penting jangan tinggal solat.
Sebabnya selain memang diwajibkan, air wudhu’ yang terkena wajah kita 5 kali sehari itulah pencuci muka paling berkesan untuk menyerikan wajah dan juga hati kita.

  1. Menjaga kecantikan kulit dengan minum air suam sebaik bangun dari tidur.

Sejurus bangun pada waktu pagi , iaitu sebelum mandi dan gosok gigi, minum air suam terlebih dahulu.
Adalah disarankan minum air suam dengan cara biarkan air di dalam mulut kira-kira 10 saat sambil selawat 3 kali, kemudian baru ditelan.
Note : Air liur basi dikatakan mempunyai enzim yg boleh menjadi ubat.
Boleh juga amalkan petua Rasulullah s.a.w, minum segelas air suam dicampur sedikit madu. Madu ialah penawar berbagai penyakit.

  1. Mengurut wajah dari bawah dengan selawat

Kemudian, urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke dahi diiringi selawat 3 kali.   Amalkan setiap hari.
Nota tambahan: Tapi ingat, dari bawah ke atas bukan dari atas ke bawah. Jika di urut dari atas kebawah, dikhuatiri akan makin cepat berkedut pula.
Antara zikir yang boleh diamalkan adalah:
Zikir  di bawah dibaca untuk kita sentiasa kelihatan berseri, awet muda luaran  dan dalaman, amalkan membaca zikir dengan cara seperti berikut :
  • Baca ” Ya Badiyah ” (1x)
  • Baca ” Ya Nur ” (1x)
  • Baca ” Ya Hadi ” (1x)
  • Baca ” Ya Allah ” (3x)

  1. Baca surah Al-Waqiah

Amalkan membaca ayat 35 – 38 surah Al-Waqiah dalam hati setiap kali mandi.
Dianjurkan baca pada curahan pertama, dimulakan dari kepala. Sekiranya mandi menggunakan shower, bacalah masa mula-mula nak mandi.
Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan kulit (diri) kita & untuk kebahagiaan rumahtangga kita.
Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:
  • (56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,
  • (56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),
  • (56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya, (56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan.

  1. Baca Surah Yusuf Selepas Solat Subuh

Setiap kali lepas solat subuh, amalkan baca surah Yusuf, kemudian minum air suam 3 teguk. Amalkan dengan jujur dan ikhlas.
Insya Allah wajah akan lebih muda dari usia sebenar.

  1. Berdoa setiap kali melihat cermin

Setiap kali berhias di cermin, bacalah doa , kemudian baca selawat di kedua tapak tangan dan sapukan ke muka sambil niat dalam hati agar diindahkan wajah seperti Nabi Yusuf a.s.
Amalkan setiap pagi. InsyaaAllah kecantikan kulit akan terpelihara.
Doanya begini:
“Segala puji-pujian bagi Allah sebagaimana Engkau telah mempercantikkan diriku dan juga akhlakku. Semoga Engkau menjauhkan wajahku dari api neraka”
Doa lain yang boleh diamalkan juga adalah: 

kecantikan kulit 


kredit penulisan dri blog akuislam.com 


 


Resepi Roti Puri

Assalamualaikum,

Hari ni nak share satu resepi yang ika dapat dari facebook iaitu roti puri, kalau ada yang masih tercari-cari esok nak breakfast apa ? boleh cuba buat okey..:)

selamat mencuba


Bahan-bahan:

1 cawan Tepung Gandum
¼ sudu besar Garam
½ cawan Air ( mengikut keperluan )

Cara membuat:

1.Satukan kesemua bahan dalam mangkuk dan letak air sedikit demi sedikit uli sehingga menjadi doh.

2.Pastikan sehingga tangan tiada lagi sisa doh, doh mudah dibentuk, bentukkan saiz bebola mengikut permintaan anda sendiri. Kemudian canaikan menggunakan tangan atau rolling pin sehingga nipis.

3.Minyak yang panas untuk menggoreng – Gorengkan doh yang telah dicanai dalam minyak yang panas. Setelah menggelembung, balikkan. Goreng hingga kuning, siap.

Petua 1: Sentuh di bahagian tengah doh supaya roti menggelembung.
Petua 2: Pastikan doh yang dicanai benar-benar nipis baru roti akan menggelembung.
Petua 3: Nak bagi sedap boleh tambah 1 sudu besar marjerin, 1 sudu besar gula dan 1 sudu kecil baking powder. Ikut bajet masing-masing, ya.

Boleh makan dengan kari, sambal sardin, sambal ikan bilik dan apa-apa pencicah yang menyelerakan anda. 

[kredit : sini

Bermulanya Dari Bawah !!

Assalamualaikum.


Ya Allah rindunya nak berblog balik, dah nak dekat setahun tak bersua. Walaupun ada post entry pun sharing resepi saja. Ada lagi tak yang datang blog ni ? T_T Maklum semenjak ika bekerja blog ni terpaksa diabaikan. Dah tak sempat nak blogwalking, nak update blog bagai. Terasa rindu sangat-sangat.

Sekarang tahun 2015, bulan baru ni nak mulakan hidup baru, hehe nak start berblog balik, nak start blogwalking. Jom-jom tinggalkan link blog kita blogwalking habis-habisan nak tak ?

 


Resepi Murtabak Lapis kraker yang mudah

Assalamualaikum

Selalunya resepi murtabak menjadi buah mulut orang ketika bulan Ramadhan kerana sering menjadi menu jualan di bazar Ramadhan dan pilihan untuk berbuka puasa.

Tetapi sekarang mudah murtabak boleh dibuat sendiri dirumah, nak tahu macam mana. Jom ikuti resepi murtabak lapis kraker yang dipetik daripada laman Resepi Citarasawan.

 

Bahan-bahan:
1 bungkus biskut krim kraker
400ml santan sederhana pekat
1 tin susu cair/ susu sejat
6 biji telur gred A

Lapisan Daging:
400gm ayam/ daging kisar
3 biji bawang besar dicincang halus
1 paket kecil/3 sudu besar serbuk kari daging
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang lobak merah di parut
1 tangkai cili merah
Daun bawang daun sup dicincang
3 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa, sedikit gula
Hiasan: Daun bawang, daun sup dan cili hiris
Loyang empat segi yang disapu mentega.

Cara masak inti:
1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia hingga halus. Campurkan pada rempah kari sehingga menjadi pes basah.
2. Panaskan minyak, tumis pes basah sehingga garing dan naik baunya. Masukkan bawang besar dan daging cincang.
3. Masukkan ¼ cawan air dan masak sehingga daging empuk.
4. Masukkan garam, lobak merah, daun bawang dan daun sup. Angkat dan sejukkan.

Cara membuat lapisan murtabak lapis kraker:
1. Celup biskut kraker ke dalam campuran susu dan santan. Susun hingga penuh didasar loyang.
2. Lapiskan dengan lapisan daging hingga rata.
3. Pukul ringan telur dan tuangkan separuh dari telur ke atas ke atas lapisan daging tadi.
4. Susun lagi biskut kraker atas lapisan daging dan telur tadi. Tuangkan lagi separuh susu tadi.
5. Ulangi melapis sehingga 3 lapisan.
6. Untuk lapisan terakhir, susun biskut kraker, tuangkan baki susu hingga habis. Tabur hiasan daun bawang, daun sup dan cili hiris sebagai hiasan.
7. Bakar selama 35-40 minit pada suhu 180C atau sehingga masak.
8. Hidang bersama mayonis dan sos cili.

Mudah sahaja kan. Selamat mencuba! 

RESEPI AISKRIM OREO SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum.

Dah lama dok usha usha nak try resepi aiskrim orea ni, harini baru kesempatan nak buat. Jadi jom cuba resepi ni ye. Lepas ni tak payah susah-susah nak beli kat kedai, boleh buat sendiri ja kat rumah. Okey tengok apa bahan yang diperlukan.



Bahan bahan Ais krim Oreo

1 tin susu cair
1/4 tin susu pekat.*kurangkan sukatan kalau nak kurang manis
1 Sudu camca esen vanilla
1 pakej biskut oreo
1 sudu besar Ovalett *make sure halal  



Cara cara Buat Ais Krim Oreo


1. Asingkan biskut oreo dan krim 


2. Hancurkan biskut oreo sederhana hancur.


3. Untuk adunan ais krim masukkan susu cair, susu pekat, esen vanilla dan ovalett ke dalam mixer dan putar adunan dalam 15minit. Kalau takde mixer boleh gunakan blender. 


4. Kemudian dan nampak gebu dan berkrim masukkan separuh biskut oreo yang dah dihancurkan tadi ke dalam adunan. Putar lagi sehingga gebu dan berkrim dalam 5 minit lagi.  

5. Adunan dah siap masukkan adunan ais krim ke dalam bekas. 


6. Boleh taburkan baki biskut oreo tadi di atas ais krim tapi pikah tabur milo disebabkan nak cepat tadi ..hehe Ikut kemahuan masing masing ye..

7. dah siap tutup bekas dan simpan dalam peti ais. Tunggu sehingga ais krim sejuk beku dan sedia untuk di makan :)
Kesimpulannya aiskrim pikah termanis sikit jadi sila kurangkan susu pekat kalau taknak aiskrim korang manis melecas ye.. okey sekian dan selamat mencuba.


TONTON BE CAREFUL WITH MY HEART ( MUSIM 2 ) FULL EPISOD

Tonton Be Careful With My Heart (Musim 2) Full Episod 

 SINOPSIS BE CAREFUL WITH MY HEART 

Barisan Pelakon : Jodi Sta. Maria, Richard Yap, Mutya Orquia, Janella Salvador dan Jerome Ponce. - See more at: http://www2.bukancincai.com/2015/04/tonton-be-careful-with-my-heart-musim-2.html#sthash.ng1jwFEC.dpuf
‘Be Careful With My Heart’ berkisarkan tentang seorang gadis bernama Maya dela Rosa (Jodi Sta. Maria) yang bekerja sebagai pemandu pelancong di kampung halamannya di Ilocos Norte, Utara Filipina. Wang sering menjadi masalah utama untuk menyara hidup dan membaik pulih rumah. Ketika hujan lebat, kakaknya, Cristina cuba membaiki bumbung rumah sebelum ditimpa kejadian tidak diingini yang mengakibat kaki Cristina cedera teruk. Dengan kos perubatan yang tinggi, Maya harus keluar dari Ilocos Norte untuk meneruskan hidup dan menampung perbelanjaan keluarga.
Maya mengembara ke bandar metropolitan Manila untuk mencapai cita-cita menjadi pramugari bagi membantu keluarganya. Maya tidak akan membenarkan sesiapa yang mahu menggagalkan impiannya, termasuklah Richard Lim (Richard Yap), seorang duda yang kaya. Ironiknya, Richard merupakan harapan terakhir Maya untuk merealisasikan cita-citanya kerana pengaruh lelaki tersebut di dalam industri penerbangan. Namun, Richard hanya akan membantu Maya jika Maya bersetuju untuk menjadi pengasuh kepada anak-anaknya.
Atas desakan keadaan, Maya terpaksa bersetuju. Apabila Maya menjejakkan kaki ke rumah istana milik Richard, beliau secara tidak langsung terlibat dengan kehidupan peribadi Richard dan tiga orang anaknya yang bermasalah, Luke, Nikki dan Abigail. Maya merasakan pemergian isteri Richard turut memusnahkan keharmonian dan kegembiraan di dalam keluarga ini.
Justeru, Maya mengambil inisiatif untuk merapatkan kembali hubungan Richard dengan anak-anaknya. Usaha dan pengorbanan gadis San Nicolas ini berjaya membina semula keluarga Lim. Pada waktu yang sama, Maya mula jatuh cinta terhadap Richard dan amat menyayangi Luke, Nikki serta Abigail. Ketika itulah Maya diuji apabila seorang wanita muncul dan mengaku sebagai ibu kandung kepada tiga anak Richard. Apakah yang bakal berlaku selepas itu?
Saksikan siri baru Telenovela ‘Be Careful With My Heart’ setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang di TV3.

BARISAN PELAKON

Jodi Sta. Maria, Richard Yap, Mutya Orquia, Janella Salvador dan Jerome Ponce. 
‘Be Careful With My Heart’ berkisarkan tentang seorang gadis bernama Maya dela Rosa (Jodi Sta. Maria) yang bekerja sebagai pemandu pelancong di kampung halamannya di Ilocos Norte, Utara Filipina.

Wang sering menjadi masalah utama untuk menyara hidup dan membaik pulih rumah. Ketika hujan lebat, kakaknya, Cristina cuba membaiki bumbung rumah sebelum ditimpa kejadian tidak diingini yang mengakibat kaki Cristina cedera teruk.

Dengan kos perubatan yang tinggi, Maya harus keluar dari Ilocos Norte untuk meneruskan hidup dan menampung perbelanjaan keluarga. Maya mengembara ke bandar metropolitan Manila untuk mencapai cita-cita menjadi pramugari bagi membantu keluarganya.

Maya tidak akan membenarkan sesiapa yang mahu menggagalkan impiannya, termasuklah Richard Lim (Richard Yap), seorang duda yang kaya. Ironiknya, Richard merupakan harapan terakhir Maya untuk merealisasikan cita-citanya kerana pengaruh lelaki tersebut di dalam industri penerbangan.

Namun, Richard hanya akan membantu Maya jika Maya bersetuju untuk menjadi pengasuh kepada anak-anaknya. Atas desakan keadaan, Maya terpaksa bersetuju. Apabila Maya menjejakkan kaki ke rumah istana milik Richard, beliau secara tidak langsung terlibat dengan kehidupan peribadi Richard dan tiga orang anaknya yang bermasalah, Luke, Nikki dan Abigail.

Maya merasakan pemergian isteri Richard turut memusnahkan keharmonian dan kegembiraan di dalam keluarga ini. Justeru, Maya mengambil inisiatif untuk merapatkan kembali hubungan Richard dengan anak-anaknya. Usaha dan pengorbanan gadis San Nicolas ini berjaya membina semula keluarga Lim.

Pada waktu yang sama, Maya mula jatuh cinta terhadap Richard dan amat menyayangi Luke, Nikki serta Abigail. Ketika itulah Maya diuji apabila seorang wanita muncul dan mengaku sebagai ibu kandung kepada tiga anak Richard.

Apakah yang bakal berlaku selepas itu? Saksikan siri baru Telenovela ‘Be Careful With My Heart’ setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang di TV3 - See more at: http://www2.bukancincai.com/2015/04/sinopsis-be-careful-with-my-heart-musim.html#sthash.jqU449ZY.dpuf
NANNY0218 
NANNY0145 
 
 
TONTON BE CAREFUL WITH MY HEART MUSIM 2 FULL EPISOD

EPISOD 1 EPISOD 2 EPISOD 3 EPISOD 4 EPISOD 5 EPISOD 6 EPISOD 7 EPISOD 8 EPISOD 9 EPISOD 10 EPISOD  11 EPISOD 12 EPISOD 13 EPISOD 14 EPISOD 15 EPISOD 16 EPISOD 17 EPISOD 18 EPISOD 19 EPISOD 20 EPISOD 21 EPISOD 22 EPISOD 23 EPISOD 24 EPISOD 25 EPISOD 26 EPISOD 27 EPISOD 28 EPISOD 29 EPISOD 30 EPISOD 31 EPISOD 32 EPISOD 33 EPISOD 34 EPISOD 35 EPISOD 36 EPISOD 37 EPISOD 38 EPISOD 39 EPISOD 40 EPISOD 41 EPISOD 42 EPISOD 43 EPISOD 44 EPISOD 45 EPISOD 46 EPISOD 47 EPISOD 48 EPISOD 49 EPISOD 50 EPISOD 51 EPISOD 52 EPISOD 53 EPISOD 54 EPISOD 55 EPISOD 56 EPISOD 57 EPISOD 58 EPISOD 59 EPISOD 60 EPISOD 61 EPISOD 62 EPISOD 63 EPISOD 64 EPISOD 65 EPISOD 66 EPISOD 67 EPISOD 68 EPISOD 69 EPISOD 70 EPISOD 71 EPISOD 72 EPISOD 73 EPISOD 74 EPISOD 75 EPISOD 76 EPISOD 77 EPISOD 78 EPISOD 79 EPISOD 80 EPISOD 81 EPISOD 82 EPISOD 83 EPISOD 84 EPISOD 85 EPISOD 86 EPISOD 87 EPISOD 88 EPISOD 89 EPISOD 90 EPISOD 91 EPISOD 92 EPISOD 93 EPISOD 94 EPISOD 95 EPISOD 96 EPISOD 97 EPISOD 98 EPISOD 99 EPISOD 100 

DOWNLOAD BE CAREFUL WITH MY HEART MUSIM 2 FULL EPISOD

EPISOD 1 EPISOD 2 EPISOD 3 EPISOD 4 EPISOD 5 EPISOD 6 EPISOD 7 EPISOD 8 EPISOD 9 EPISOD 10 EPISOD  11 EPISOD 12 EPISOD 13 EPISOD 14 EPISOD 15 EPISOD 16 EPISOD 17 EPISOD 18 EPISOD 19 EPISOD 20 EPISOD 21 EPISOD 22 EPISOD 23 EPISOD 24 EPISOD 25 EPISOD 26 EPISOD 27 EPISOD 28 EPISOD 29 EPISOD 30 EPISOD 31 EPISOD 32 EPISOD 33 EPISOD 34 EPISOD 35 EPISOD 36 EPISOD 37 EPISOD 38 EPISOD 39 EPISOD 40 EPISOD 41 EPISOD 42 EPISOD 43 EPISOD 44 EPISOD 45 EPISOD 46 EPISOD 47 EPISOD 48 EPISOD 49 EPISOD 50 EPISOD 51 EPISOD 52 EPISOD 53 EPISOD 54 EPISOD 55 EPISOD 56 EPISOD 57 EPISOD 58 EPISOD 59 EPISOD 60 EPISOD 61 EPISOD 62 EPISOD 63 EPISOD 64 EPISOD 65 EPISOD 66 EPISOD 67 EPISOD 68 EPISOD 69 EPISOD 70 EPISOD 71 EPISOD 72 EPISOD 73 EPISOD 74 EPISOD 75 EPISOD 76 EPISOD 77 EPISOD 78 EPISOD 79 EPISOD 80 EPISOD 81 EPISOD 82 EPISOD 83 EPISOD 84 EPISOD 85 EPISOD 86 EPISOD 87 EPISOD 88 EPISOD 89 EPISOD 90 EPISOD 91 EPISOD 92 EPISOD 93 EPISOD 94 EPISOD 95 EPISOD 96 EPISOD 97 EPISOD 98 EPISOD 99 EPISOD 100
‘Be Careful With My Heart’ berkisarkan tentang seorang gadis bernama Maya dela Rosa (Jodi Sta. Maria) yang bekerja sebagai pemandu pelancong di kampung halamannya di Ilocos Norte, Utara Filipina.

Wang sering menjadi masalah utama untuk menyara hidup dan membaik pulih rumah. Ketika hujan lebat, kakaknya, Cristina cuba membaiki bumbung rumah sebelum ditimpa kejadian tidak diingini yang mengakibat kaki Cristina cedera teruk.

Dengan kos perubatan yang tinggi, Maya harus keluar dari Ilocos Norte untuk meneruskan hidup dan menampung perbelanjaan keluarga. Maya mengembara ke bandar metropolitan Manila untuk mencapai cita-cita menjadi pramugari bagi membantu keluarganya.

Maya tidak akan membenarkan sesiapa yang mahu menggagalkan impiannya, termasuklah Richard Lim (Richard Yap), seorang duda yang kaya. Ironiknya, Richard merupakan harapan terakhir Maya untuk merealisasikan cita-citanya kerana pengaruh lelaki tersebut di dalam industri penerbangan.

Namun, Richard hanya akan membantu Maya jika Maya bersetuju untuk menjadi pengasuh kepada anak-anaknya. Atas desakan keadaan, Maya terpaksa bersetuju. Apabila Maya menjejakkan kaki ke rumah istana milik Richard, beliau secara tidak langsung terlibat dengan kehidupan peribadi Richard dan tiga orang anaknya yang bermasalah, Luke, Nikki dan Abigail.

Maya merasakan pemergian isteri Richard turut memusnahkan keharmonian dan kegembiraan di dalam keluarga ini. Justeru, Maya mengambil inisiatif untuk merapatkan kembali hubungan Richard dengan anak-anaknya. Usaha dan pengorbanan gadis San Nicolas ini berjaya membina semula keluarga Lim.

Pada waktu yang sama, Maya mula jatuh cinta terhadap Richard dan amat menyayangi Luke, Nikki serta Abigail. Ketika itulah Maya diuji apabila seorang wanita muncul dan mengaku sebagai ibu kandung kepada tiga anak Richard.

Apakah yang bakal berlaku selepas itu? Saksikan siri baru Telenovela ‘Be Careful With My Heart’ setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang di TV3 - See more at: http://www2.bukancincai.com/2015/04/sinopsis-be-careful-with-my-heart-musim.html#sthash.jqU449ZY.dpuf
‘Be Careful With My Heart’ berkisarkan tentang seorang gadis bernama Maya dela Rosa (Jodi Sta. Maria) yang bekerja sebagai pemandu pelancong di kampung halamannya di Ilocos Norte, Utara Filipina.

Wang sering menjadi masalah utama untuk menyara hidup dan membaik pulih rumah. Ketika hujan lebat, kakaknya, Cristina cuba membaiki bumbung rumah sebelum ditimpa kejadian tidak diingini yang mengakibat kaki Cristina cedera teruk.

Dengan kos perubatan yang tinggi, Maya harus keluar dari Ilocos Norte untuk meneruskan hidup dan menampung perbelanjaan keluarga. Maya mengembara ke bandar metropolitan Manila untuk mencapai cita-cita menjadi pramugari bagi membantu keluarganya.

Maya tidak akan membenarkan sesiapa yang mahu menggagalkan impiannya, termasuklah Richard Lim (Richard Yap), seorang duda yang kaya. Ironiknya, Richard merupakan harapan terakhir Maya untuk merealisasikan cita-citanya kerana pengaruh lelaki tersebut di dalam industri penerbangan.

Namun, Richard hanya akan membantu Maya jika Maya bersetuju untuk menjadi pengasuh kepada anak-anaknya. Atas desakan keadaan, Maya terpaksa bersetuju. Apabila Maya menjejakkan kaki ke rumah istana milik Richard, beliau secara tidak langsung terlibat dengan kehidupan peribadi Richard dan tiga orang anaknya yang bermasalah, Luke, Nikki dan Abigail.

Maya merasakan pemergian isteri Richard turut memusnahkan keharmonian dan kegembiraan di dalam keluarga ini. Justeru, Maya mengambil inisiatif untuk merapatkan kembali hubungan Richard dengan anak-anaknya. Usaha dan pengorbanan gadis San Nicolas ini berjaya membina semula keluarga Lim.

Pada waktu yang sama, Maya mula jatuh cinta terhadap Richard dan amat menyayangi Luke, Nikki serta Abigail. Ketika itulah Maya diuji apabila seorang wanita muncul dan mengaku sebagai ibu kandung kepada tiga anak Richard.

Apakah yang bakal berlaku selepas itu? Saksikan siri baru Telenovela ‘Be Careful With My Heart’ setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang di TV3 - See more at: http://www2.bukancincai.com/2015/04/sinopsis-be-careful-with-my-heart-musim.html#sthash.jqU449ZY.dpuf
Tajuk: Be Careful With My Heart (Musim 2)
Channel : TV3
Slot : Telenovela
Mula Tayangan : 2 April 2015
Masa: [Setiap Isnin-Khamis, 3 ptg]
Jumlah Episode : 193 (To be confirm)
Barisan Pelakon : Jodi Sta. Maria, Richard Yap, Mutya Orquia, Janella Salvador dan Jerome Ponce.
- See more at: http://www2.bukancincai.com/2015/04/tonton-be-careful-with-my-heart-musim-2.html#sthash.ng1jwFEC.dpuf

RESEPI GARAM BELACAN ALA THAI ( NAM PLA WAN )

Assalamualaikum.

Sekarang kan musim berbuah, memang tak sah la kalau musim ni tak makan buah mangga atau orang utara kata buah mempelam. Jadi jom cuba menu baru, selalu asyik makan garam belacan style melayu. Apakata kita cuba garam belacan ala thai sikit atau dalam bahasa thainya NAM PLA WAN. Pikah dah cuba makan memang sedap. Tapi bukan buat sendiri la, kebentulan ada kawan kerja yang buat.


BAHAN-BAHAN
  • gula gerek / kabong siam
  • cili padi ( potong kecik )
  • bawang merah **
  • udang kering **
  • sedikit belacan**
  • sedikit garam**
** kuantiti mengikut sukatan yg diinginkan

CARA-CARANYA
  1. Masak gula gerek dengan sedikit air, bila gula dah cair masukkan bahan bertanda **.
  2. Kacau dan masukkan pula cili padi. Masak sehingga sebati dan pekat.

kredit google

** Take Note : Bila masak gula gerek tu, mesti dgn air yg sedikit jangan-jangan banyak taw takut cair pulak nanti.Okey selamat mencuba.