'Segmen Puasa& Kueh Raya Pertama'

Assalamualaikum,

Hari ni aku nak join segmen ni bersempena hari raya yang bakal tiba. Sebenarnya dah lama tak join semua ni, hari nak ambil kesempatan join, kebentulan tuan punya segmen invite, apa salahnya kan join kan.


Pengalaman :

Aku tak taw nak cite apa sebenarnya, tapi aku ingat pengalaman puasa aku, tak silap 3 tahun lepas masa form 5 @ 4, iaitu bulan puasa aku terpaksa balik jalan kaki dari sekolah, dengan cuaca panas, bulan puasa pulak tu, ni disebabkan waktu balik sekolah tak menentu, nak kol susah fon takleh bawak ke skolah, nanti kena rampas, nak kol guna public fon pun rosak, yang boleh guna ramai orang tak ingat. Dah tu bila sampai mula lembik satu badan, letih. Lepas tu zzzz sampai petang. Keja satu taknak buat dah, habuan kena balik jalan kaki..hihi Siap esok bagitaw kat mak, kalau balik jalan kaki lagi, nak buka puasa. Tapi last-2 tak buka jgak sebab fikir sayang lol tahan sampai setengah hari dah. Ni pengalaman yang merupakan cabaran bagi aku time bulan puasa, masa aku sekolah. hihi

Kalau pengalaman kuih raya pulak, macam mana ye. Ni nak kata pengalaman bakar kuih raya sebenarnya bukan buat kuih raya.hihi Okey tahun lepas aku dengan sepupu aku ada buat kuih raya dalam 2500 bekas ( mak aii banyak taw ) kuih pelbagai jenis. Sepupu aku ambil tempahan, aku ni tolong je. Kira kami cuma buat berdua. bila dia kerja, aku sorang je yang buat. dia siap bancuh. Lepas tu aku la ambil alih, tekap acuan dgn bakar-membakar, First aku tak dapat kepercayaan dlm membakar kuih, sebab aku 0 % pasal kuih raya ni..haha Last bila aku bakar, ada juga tersasur hangit. hihi tapi seterusnya tu dah semakin okey, aku dah pandai agak rupa kuih yang masak. Jadi aku ambil alih 100% bakar kuih ni, seriusly sampai demam aku bakar kuih taw tak, dah bulan puasa dgn panas haba oven lagi..ni pengalaman dlm 20 thun aku hidup..hihi tapi yg bestnya bila aku dah berjaya belajar membakar kuih. ^_^

Jom la join ramai-ramai boleh berkongsi pengalaman korang, nak join klik banner ye.;)


18 comments:

Unknown said...

sELamat BerSegMen Ika ! :D

Syira Lokman said...

all the best ^_^

Unknown said...

nurul hidayah - terima ksih..

syira lokman - tq syira

Mummy-Zerry said...

Wah! Belajar bakar biskut sambil berbisnes tu.. Siapa sangka kan.. Apa2 pun semua itu pengalaman yang mematangkan kita.

Puasa memang menuntut untuk menahan diri dan bersabar.

Selamat istiqamah berpuasa dan mencari kelebihan malam al-qadr.

Terima kasih dan salam kenal dari mummy..

Unknown said...

hihi betul tu mummy-Ann..:)

Blog Santai said...

Good luck Ika..

Unknown said...

pengalaman puasa time sekolah menengah kita lebih kurang. hee..
teringat minum air dgn kwn kt tepi jalan.. haha

Cik nadya said...

pengalaman mgajar erti kesabaran tuu.. pehh.. huhu

selamat bsegmen =)

Unknown said...

selamat bersegmen & good luck Ika... :)

Azhafizah MN said...

macam macam pengalaman ada kan..Selamat bersegmen Ika :)

Siti Sharini said...

aha teringat masa form 1 bukak puasa tengahari kat asrama sebab kawan ajak haha

NAZLIANA SI CUTE said...

good luck..

Scha Nazri said...

Hehe. Ada upah tak buat kuihh tuu? :p

Khudri halim said...

singgah dari segmen yang sama

http://khudri2337.blogspot.com/2014/07/segmen-puasa-kueh-raya-pertama.html

ZaridaIshak said...

singgah dari segmen yang sama, baca cerita rakan se segmen... selamat hari raya

Oh Lady said...

amacam segmen?huhu..salam aidilfitri..

Anizz Annisa said...

singgah dari segmen yang sama.. gud luck! :)

Eiraaikawa said...

Bagus tol..
Sampai leh wat bisnes..
Eira datang beraya..
Sambil isi tabung duit raya..
http://eiraaikawa.blogspot.com/2014/07/segmen-puasa-kueh-raya-pertama.html

Tonton Awak Suka Saya Tak 2017 Full Episod

  Tajuk : Awak Suka Saya Tak Mula Tayangan : 25 September 2017 Masa : Setiap Isnin-Khamis, 10.00 mlm Siaran : Astro Ria 104 ...