Sunnah-Sunnah Puasa

Sunnah-Sunnah Puasa

Sunah puasa ada enam: 

    a. Mengakhirkan sahur sampai akhir waktu malam, selama tidak dikhuwatirkan terbit fajar.

    b. Segera berbuka puasa bila benar-benar matahari terbenam.

    c. Memperbanyak amal kebaikan, terutama menjaga shalat lima waktu pada waktunya dengan berjemaah, menunaikan zakat harta benda kepada orang-orang yang berhak, memperbanyak shalat sunat, sedekah, membaca Al-Qur'an dan amal kebajikan lainnya.

    d. Jika dicaci maki, supaya mengatakan: "Saya berpuasa," dan jangan membalas mengejek orang yang mengejeknya, memaki orang yang memakinya, membalas kejahatan orang yang berbuat jahat kepadanya; tetapi membalas itu semua dengan kebaikan agar mendapatkan pahala dan terhindar dari dosa.

    e. Berdo'a ketika berbuka sesuai dengan yang diinginkan. Seperti membaca do'a: "Ya Allah hanya untuk-Mu aku berpuasa, dengan rezeki anugerah-Mu aku berbuka. Mahasuci Engkau dan segala puji bagi-Mu. Ya Allah, terimalah amalku, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

    f. Berbuka dengan kurma segar, jika tidak mempunyai maka dengan kurma kering, dan jika tidak mempunyai cukup dengan air. 


sumber >> sini << 


3 comments:

Azhafizah MN said...

jom kita amalkan sunnah² ni

Blog Santai said...

Thanks Ika for sharing..jom sama-sama kita amalkan...

Azlan Strider said...

terima kasih atas perkongsian ini...

Regards,
-Strider-

Tonton Awak Suka Saya Tak 2017 Full Episod

  Tajuk : Awak Suka Saya Tak Mula Tayangan : 25 September 2017 Masa : Setiap Isnin-Khamis, 10.00 mlm Siaran : Astro Ria 104 ...